Om tverrfaglig overordnet kunnskap
Mike Cechanowicz
18.04.2012
På Facebook i går, så jeg et innlegg som
var neste tilsvarende som denne. Som vanlig finner jeg inspirasjon i
avisoverskrifter og innlegg i sosial medier. Dette innlegg er ingen unntak.
Det vi kaller ”utdanning” i dag er best
forstått som sosial trening til å delta i et konkurranse basert økonomisk
samfunnsstruktur. Denne ivaretas best ved å innstille holdninger som
”normalitet” som et standard frem for ”framragende”. ”Normal” er middelmådig.
Venstre hjerne halvdel ressurser forherliges til fordel for balanse mellom
intellektuell og emosjonell intelligens. Venstre hjerne halvdel tenkning alene
er knyttet til ideen om at det bevisste sinnet er sjefen og ”kontrolløren” av
livets utfoldelse. Denne teorien er fullstendig feil da det bevisste sinnet
faktisk er svært begrenset i forhold til fordeling av ressurser i forhold til
det ubevisste sinnet.
Denne formen for satsing fremmer det som
mange kaller ”ego”. Slik jeg forstår sinnets indre liv etter 22-år med forskning
og et langt liv med erfaring – er ideen om at det bevisste sinnet er alene om å
sørge for overlevelse i et miljø full av farer og tilfeldigheter. Venstre
hjerne halvdel ressurser er utelukket fragmenterende når det gjelder kognitive
prosesser. Høyere hjerne halvdel ressurser som også er kognitive er basert på
helhetsprinsipper som ikke kan deles opp og fortsatt gi mening.
På denne måten er den gjeldende
vitenskapelig paradigme med rasjonalisme, objektivitet og materialisme
fullstendig ensidig sett i perspektiv av hjernens tosidig evne til å oppfatte
og arbeide med uendelig fragmentering og uendelig helhet samtidig og uten
konflikter. Dagens skolegang eller ”utdanningsprogrammer” er i så måte
fordummende i forhold til potensialet som ligger i integrering av hjernen og
sinnets tosidig prosesser.
Noen av verdens mest intelligente og
skapende mennesker opp gjennom historien har den minste andelen av sin
”utdanning” gjennom formell skolegang. Av de som er mest ekstreme kan jeg nevne
Walter Russell som var på skole bare en uke av sitt liv. Som voksen var han
offisiell portrett tegner og skulptør for ledende skribenter i USA i sin tid.
Han var arkitekt og bygget flere større hotellbygg. Han var også leder av en
privat universitet som heter, ”The University of Philosophy and Science”.
Nikola Tesla er et annet eksempel. Tesla sa til Russell at han var alt langt
foran sin tid til å bli forstått og akseptert av massene. Tesla led samme
skjebne til tross for at han elektrifiserte verden med oppfinnelsen av vekselstrøm
og motoren som bruker denne.
Hans oppfinnelser innen energi som kunne
tilby gratis energi til verden ble kuppet av J.P. Morgan som ville tjene penger
på energiforbruk, salg av kobber, stål og telefonstolper. Hans innsikt og
videre oppfinnelser ble utestengt fra universiteter i sin tid og han døde ensom
og forlatt til tross for hva han gjorde for menneskehetens kollektiv utvikling.
Hvilken alternativer til utdanning er tilgjengelig i dag?
Menneskesinnets magiske evner og
muligheter er så å si fullstendig ukjente og dermed ikke utnyttet. Barnets
ubevisste sinn er som en ”kunnskapssvamp” i tiden fra fødsel til 6-7-års
alderen. Barn som er oppmuntret til læring, utforskning og nysgjerrighet i
trygghet vil bære disse tendensene videre inn i det voksne livet helt
automatisk. En viktig del av oppgaven til det ubevisste sinnet er å tilby et
indre ”kart” for navigering i livet. Derfor er barnets første leveår sært
betydningsfull for livets senere utviklingsprosesser og bør derfor stimuleres
maksimalt på en understøttende måte i takt med barnets evner og naturlig
tendenser – det vil si essensen av barnets personlighet.
Talent er et produkt av tidligere livs
erfaringer – noe empirisk forskning kan bekrefte.
Barnets ubevisste sinn husker sin fortid
mens barnets bevisste sin er som ”blanke ark og nye fargestifter”. Mennesket er
et åndsvesen som kommer til livet med en agenda som forblir ubevisst og nedlåst
dersom ”ego” alene får bestemme livets videre kurs.
Fordi barnets intellektuelle evner er
underutviklet i de første leveår er stimulering av barnets kontakt med naturen,
evnen til å observere, sanse, leke og resonere best ivaretatt utenfor en
formell skolebenk der disse mulighetene er minst tilgjengelig. Dersom barnets
første leveår utsetter barnet for intelligente voksne som vet betydningen av
stimulering av høyere og venstre hjerne halvdel ressurser – vil barnet utvikle
intellektuell, emosjonell, fysiologisk og mekanisk intelligens på helt naturlig
og effektive måter. Fysiologisk koordinering starter med kryp og kabbe
bevegelser som er diagonale. Sakte diagonale bevegelser stimulerer det
nevrologiske nettverket som fremmer hjernens tosidig deling. Dette nevrologiske
nettverket heter, ”Corpus Callosum”.
Formell utdanning bør så best ivaretas i
tiden fra 6-år oppover ved å begynne med det som kalles ”overordnet” kunnskap.
Begrepet ”metakunnskap” betyr det samme. Det vil si kunnskap om kunnskap,
læring om læring, kommunikasjon om kommunikasjon. I dag er denne kunnskapen å
finne i faget kjent som Nevro-lingvistisk Programmering eller NLP. På sitt
beste er NLP et studie av strukturen på subjektiv opplevelse. Den erkjenner at
mennesket er et subjektiv vesen som inntar all opplevelse gjennom språk som
omfatter indre dialog – i hjernens venstre hjerne halvdel og 5 – sanseopplevelser
i hjernens høyere hjerne halvdel.
Fundamental utdanning innen NLP tilbyr
sinnet overordnet kunnskap om læring, kommunikasjon, sorteringsferdigheter,
kreativitet, mange former for ryddig tenkning og samspillet mellom det indre og
ytre livet. Derfor er det her formell læring bør begynne. Kunnskapen er av en
slik art at også barn elsker å lære om disse prinsippene. Med et slikt
fundament er resten av ”utdanningsforløpet” sikret et høyt nivå av effektivitet
gjennom glede.
Så er det en god del mer å lære seg
Forskning på sinnets ulike prosesser viser
at venstre hjerne halvdel arbeider med en høyere frekvens eller hastighet enn
høyre. Fordi venstre arbeider med språk og fragmentering- matte, klokketid,
abstrakt tenkning og katalogisering er denne ikke sansebasert. Det er bare en
av seks ulike kanaler vi har tilgang til.
Ressursene i høyre hjerne halvdel
stimuleres best ved å nedprioritere indre dialog og språket. Mental ro gir
mental fokus på sansekanalene. Meditasjon og ”mindfulness” er metoder som
utnytter disse egenskapene og dyrker de nevrologiske synapsene i denne delen av
hjernen. Det er også nyttig å kvitte seg med alle former for frykt som låser
hjernens prosesser inn i overlevelses modaliteter og stenger for de mest
produktive av mentale/emosjonelle egenskaper.
Meditasjon, kontemplasjon og transetilstander er viktige
Ferdigheter som meditasjon, kontemplasjon
og ”transe” fremmer sinnets evne til å opparbeide fokus – noe som er en
forutsetning for fremragende prestasjoner av alle slag – også fysisk utfoldelse
i høy hastighet. Hypnose fremmer sinnets evne til å skape forhold som utgjør
opp til 2,000% mer fokus enn det som er ”normalt” i hverdagen. Derfor er disse
tilstandene en viktig del av en utvidet utdanning for menneskeheten.
Systemtenkning – flaskehals ledelse (Theory of Constraints-TOC)
Kybernetisk systemtenkning og
TOC-systemtenkningsmodeller er betydningsfulle ferdigheter som gjør det mulig å
forstå de dynamiske prosessene som er involvert i alle helhetlig prosesser –
fra menneskepsyken, sosiale forhold, utvikling av samfunnet og hva som helst
annen kunnskap som er helhetlig. Dagens overforenkling mellom årsak og virkning
er fordummende og begrenser menneskets evne til å oppfatte hvordan helheten i
alle forhold henger sammen. I TOC-kunnskap ligger det også svært gode
analytiske redskaper for konfliktløsning uten å inngå kompromisser – så vel som
utvikling av innovative løsninger til et hvert systemisk problem eller sett med
kroniske symptomer i systemer som er dysfunksjonelle.
Geometri og universelle matematiske prinsipper
Universets energetiske og fysiske
prosesser er alle bygget på fundamentale geometriske og matematiske prinsipper.
Disse kunnskapsområder er i dag betraktet som deler av ”esoterisk” og/eller
”okkult” kunnskap. De har ingen plass i diskusjonen om forskjellen mellom
godhet og ondskap. De handler om ”fysikken” i universets prosesser som vi alle
lever i og er en del av. Kjennskap til disse prosessene gjør det mulig å skape
praktiske løsninger til en hel del av hverdagens gjøremål. Vitenskap om
effekten som form, geometri og matematiske forhold har på livet er uvurderlig
overordnet kunnskap. Denne danner også grunnlaget for innsikt i ferdigheter som
navigasjon i et uttal av dimensjoner
Læren om resonans, konstruktiv og destruktiv interferens og frekvenser
Mens tradisjonell vitenskap tilsier at
materie er universets minste bestanddel, tilsier en utvidet vitenskapelig
tradisjon at energi og bevissthet er universets essens. Materie skapes gjennom
energetiske forhold. Derfor er læren om disse også overordnet for en skikkelig
utdanningsprogram.
Resonans prinsipper berører universets
lover om tiltrekning og frastøting. Musikk teori/kunnskap er en del av de
forholdene som berører resonans, frekvenslæren og læren om konstruktiv og
destruktiv blanding/interferens mellom ulike vibrasjonskilder. Forhold med
resonans berører forhold mht. masse, frekvens, geometri og polarisering. Med
denne kunnskapen i takt med andre overordnet innsikt er mulighetene for
intelligent oppfinnelser endeløse.
Energi og tid – elektrisitet, magnetisme, tyngdekraft, tid m.m.
Universets prinsipper er energetiske og
energiformer av ulike manifestasjoner er dermed overordnet kunnskap. Alle av
disse forholdene berører prinsipper i fysikken som også omfatter spinn,
rotasjon, vibrasjon og bevegelse generelt. En kommer ikke forbi denne
kunnskapen om en vil forstå den verden vi lever i.
Åndsvitenskap - bevissthet
På engelsk sies det at, ”The Universe is
Mind”. Utvidet vitenskapelig perspektiver tilsier at denne ideen er faktisk
sant. Åndsvitenskap berører også utviklingen av menneskets bevissthet gjennom
en rekke utviklingsnivåer der menneskets liv i en fysisk forstand slik vi
kjenner i dag er den mest primitiv av disse nivåene. Åndsvitenskap er læren om
seg selv og selvets ubegrenset potensiale.
Selvrealisering forutsetter selvbevissthet og innsikt i overordnet kompetanse som er tverrfaglig
I dagens konkurranse basert
utdanningssystem er sjansen for at individet kan realisere sitt potensiale lik
null. Istedenfor selvrealisering blir livets gjøremål fokusert på regler,
påbud, forbud og et uendelig jag etter penger. Dette systemet fremmer
forvirring, hyperaktivitet uten fokus, sykdom og et fragmentert sinn. En bruker
sitt uendelig potensiale for å tråkke på en tredemølle frem for å være et
produktivt og skapende individ for selv og samfunnet.
Når et tilstrekkelig antall individer blir
klar over forskjellen mellom livet innenfor og utenfor konkurransens hemmende
rammer – vil det bli naturlig for individet å få tilgang til en utdanning som
virkelig monner – og i takt med individets egne interesser og lidenskap.
Sett i perspektiv av disse ideene, er det
kanskje på sin plass å stille spørsmål om det du har betalt så mange penger for
å lære på skolen til noe nytte. Læring av fragmentert kunnskap er slitsomt og
anstrengende i alle sine former. Læring av sann innsikt er langt mer lettvint
fordi denne formen for innsikt skaper resonans med sinnets medfødte evner til å
skille universell visdom fra fragmenterte løgn og halvsannheter. Om du synes
det har vært slitsomt å gå på skolen, så vet du hvorfor.
Har du lyst til å vite mer, kunne mer og
realisere deg selv så må du ta et bevisst og emosjonelt valg om å tre ut av konkurransens
selvutslettende handlingsmønstre. Du må gå av tredemøllen og gjør ditt entre
inn i en real verden der allting henger på sammen og gir mening.
Lykke til med fremtiden og husk at jo mer
du vet og kan, desto lettere er det å lære mer. Si adjø til spesialisering
alene da du ender opp med følgende:
Du vet mer og mer om mindre og mindre, for til slutt
å vite alt om ingenting!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar