onsdag 18. april 2012

Fag du ikke hadde på skolen men gjerne skulle hatt


Om tverrfaglig overordnet kunnskap

Mike Cechanowicz
18.04.2012

På Facebook i går, så jeg et innlegg som var neste tilsvarende som denne. Som vanlig finner jeg inspirasjon i avisoverskrifter og innlegg i sosial medier. Dette innlegg er ingen unntak.

Det vi kaller ”utdanning” i dag er best forstått som sosial trening til å delta i et konkurranse basert økonomisk samfunnsstruktur. Denne ivaretas best ved å innstille holdninger som ”normalitet” som et standard frem for ”framragende”. ”Normal” er middelmådig. Venstre hjerne halvdel ressurser forherliges til fordel for balanse mellom intellektuell og emosjonell intelligens. Venstre hjerne halvdel tenkning alene er knyttet til ideen om at det bevisste sinnet er sjefen og ”kontrolløren” av livets utfoldelse. Denne teorien er fullstendig feil da det bevisste sinnet faktisk er svært begrenset i forhold til fordeling av ressurser i forhold til det ubevisste sinnet.

Denne formen for satsing fremmer det som mange kaller ”ego”. Slik jeg forstår sinnets indre liv etter 22-år med forskning og et langt liv med erfaring – er ideen om at det bevisste sinnet er alene om å sørge for overlevelse i et miljø full av farer og tilfeldigheter. Venstre hjerne halvdel ressurser er utelukket fragmenterende når det gjelder kognitive prosesser. Høyere hjerne halvdel ressurser som også er kognitive er basert på helhetsprinsipper som ikke kan deles opp og fortsatt gi mening.

På denne måten er den gjeldende vitenskapelig paradigme med rasjonalisme, objektivitet og materialisme fullstendig ensidig sett i perspektiv av hjernens tosidig evne til å oppfatte og arbeide med uendelig fragmentering og uendelig helhet samtidig og uten konflikter. Dagens skolegang eller ”utdanningsprogrammer” er i så måte fordummende i forhold til potensialet som ligger i integrering av hjernen og sinnets tosidig prosesser.

Noen av verdens mest intelligente og skapende mennesker opp gjennom historien har den minste andelen av sin ”utdanning” gjennom formell skolegang. Av de som er mest ekstreme kan jeg nevne Walter Russell som var på skole bare en uke av sitt liv. Som voksen var han offisiell portrett tegner og skulptør for ledende skribenter i USA i sin tid. Han var arkitekt og bygget flere større hotellbygg. Han var også leder av en privat universitet som heter, ”The University of Philosophy and Science”. Nikola Tesla er et annet eksempel. Tesla sa til Russell at han var alt langt foran sin tid til å bli forstått og akseptert av massene. Tesla led samme skjebne til tross for at han elektrifiserte verden med oppfinnelsen av vekselstrøm og motoren som bruker denne.

Hans oppfinnelser innen energi som kunne tilby gratis energi til verden ble kuppet av J.P. Morgan som ville tjene penger på energiforbruk, salg av kobber, stål og telefonstolper. Hans innsikt og videre oppfinnelser ble utestengt fra universiteter i sin tid og han døde ensom og forlatt til tross for hva han gjorde for menneskehetens kollektiv utvikling.

Hvilken alternativer til utdanning er tilgjengelig i dag?

Menneskesinnets magiske evner og muligheter er så å si fullstendig ukjente og dermed ikke utnyttet. Barnets ubevisste sinn er som en ”kunnskapssvamp” i tiden fra fødsel til 6-7-års alderen. Barn som er oppmuntret til læring, utforskning og nysgjerrighet i trygghet vil bære disse tendensene videre inn i det voksne livet helt automatisk. En viktig del av oppgaven til det ubevisste sinnet er å tilby et indre ”kart” for navigering i livet. Derfor er barnets første leveår sært betydningsfull for livets senere utviklingsprosesser og bør derfor stimuleres maksimalt på en understøttende måte i takt med barnets evner og naturlig tendenser – det vil si essensen av barnets personlighet.

Talent er et produkt av tidligere livs erfaringer – noe empirisk forskning kan bekrefte.
Barnets ubevisste sinn husker sin fortid mens barnets bevisste sin er som ”blanke ark og nye fargestifter”. Mennesket er et åndsvesen som kommer til livet med en agenda som forblir ubevisst og nedlåst dersom ”ego” alene får bestemme livets videre kurs.

Fordi barnets intellektuelle evner er underutviklet i de første leveår er stimulering av barnets kontakt med naturen, evnen til å observere, sanse, leke og resonere best ivaretatt utenfor en formell skolebenk der disse mulighetene er minst tilgjengelig. Dersom barnets første leveår utsetter barnet for intelligente voksne som vet betydningen av stimulering av høyere og venstre hjerne halvdel ressurser – vil barnet utvikle intellektuell, emosjonell, fysiologisk og mekanisk intelligens på helt naturlig og effektive måter. Fysiologisk koordinering starter med kryp og kabbe bevegelser som er diagonale. Sakte diagonale bevegelser stimulerer det nevrologiske nettverket som fremmer hjernens tosidig deling. Dette nevrologiske nettverket heter, ”Corpus Callosum”.

Formell utdanning bør så best ivaretas i tiden fra 6-år oppover ved å begynne med det som kalles ”overordnet” kunnskap. Begrepet ”metakunnskap” betyr det samme. Det vil si kunnskap om kunnskap, læring om læring, kommunikasjon om kommunikasjon. I dag er denne kunnskapen å finne i faget kjent som Nevro-lingvistisk Programmering eller NLP. På sitt beste er NLP et studie av strukturen på subjektiv opplevelse. Den erkjenner at mennesket er et subjektiv vesen som inntar all opplevelse gjennom språk som omfatter indre dialog – i hjernens venstre hjerne halvdel og 5 – sanseopplevelser i hjernens høyere hjerne halvdel.

Fundamental utdanning innen NLP tilbyr sinnet overordnet kunnskap om læring, kommunikasjon, sorteringsferdigheter, kreativitet, mange former for ryddig tenkning og samspillet mellom det indre og ytre livet. Derfor er det her formell læring bør begynne. Kunnskapen er av en slik art at også barn elsker å lære om disse prinsippene. Med et slikt fundament er resten av ”utdanningsforløpet” sikret et høyt nivå av effektivitet gjennom glede.

Så er det en god del mer å lære seg

Forskning på sinnets ulike prosesser viser at venstre hjerne halvdel arbeider med en høyere frekvens eller hastighet enn høyre. Fordi venstre arbeider med språk og fragmentering- matte, klokketid, abstrakt tenkning og katalogisering er denne ikke sansebasert. Det er bare en av seks ulike kanaler vi har tilgang til.

Ressursene i høyre hjerne halvdel stimuleres best ved å nedprioritere indre dialog og språket. Mental ro gir mental fokus på sansekanalene. Meditasjon og ”mindfulness” er metoder som utnytter disse egenskapene og dyrker de nevrologiske synapsene i denne delen av hjernen. Det er også nyttig å kvitte seg med alle former for frykt som låser hjernens prosesser inn i overlevelses modaliteter og stenger for de mest produktive av mentale/emosjonelle egenskaper.

Meditasjon, kontemplasjon og transetilstander er viktige

Ferdigheter som meditasjon, kontemplasjon og ”transe” fremmer sinnets evne til å opparbeide fokus – noe som er en forutsetning for fremragende prestasjoner av alle slag – også fysisk utfoldelse i høy hastighet. Hypnose fremmer sinnets evne til å skape forhold som utgjør opp til 2,000% mer fokus enn det som er ”normalt” i hverdagen. Derfor er disse tilstandene en viktig del av en utvidet utdanning for menneskeheten.

Systemtenkning – flaskehals ledelse (Theory of Constraints-TOC)

Kybernetisk systemtenkning og TOC-systemtenkningsmodeller er betydningsfulle ferdigheter som gjør det mulig å forstå de dynamiske prosessene som er involvert i alle helhetlig prosesser – fra menneskepsyken, sosiale forhold, utvikling av samfunnet og hva som helst annen kunnskap som er helhetlig. Dagens overforenkling mellom årsak og virkning er fordummende og begrenser menneskets evne til å oppfatte hvordan helheten i alle forhold henger sammen. I TOC-kunnskap ligger det også svært gode analytiske redskaper for konfliktløsning uten å inngå kompromisser – så vel som utvikling av innovative løsninger til et hvert systemisk problem eller sett med kroniske symptomer i systemer som er dysfunksjonelle.

Geometri og universelle matematiske prinsipper

Universets energetiske og fysiske prosesser er alle bygget på fundamentale geometriske og matematiske prinsipper. Disse kunnskapsområder er i dag betraktet som deler av ”esoterisk” og/eller ”okkult” kunnskap. De har ingen plass i diskusjonen om forskjellen mellom godhet og ondskap. De handler om ”fysikken” i universets prosesser som vi alle lever i og er en del av. Kjennskap til disse prosessene gjør det mulig å skape praktiske løsninger til en hel del av hverdagens gjøremål. Vitenskap om effekten som form, geometri og matematiske forhold har på livet er uvurderlig overordnet kunnskap. Denne danner også grunnlaget for innsikt i ferdigheter som navigasjon i et uttal av dimensjoner

Læren om resonans, konstruktiv og destruktiv interferens og frekvenser

Mens tradisjonell vitenskap tilsier at materie er universets minste bestanddel, tilsier en utvidet vitenskapelig tradisjon at energi og bevissthet er universets essens. Materie skapes gjennom energetiske forhold. Derfor er læren om disse også overordnet for en skikkelig utdanningsprogram.

Resonans prinsipper berører universets lover om tiltrekning og frastøting. Musikk teori/kunnskap er en del av de forholdene som berører resonans, frekvenslæren og læren om konstruktiv og destruktiv blanding/interferens mellom ulike vibrasjonskilder. Forhold med resonans berører forhold mht. masse, frekvens, geometri og polarisering. Med denne kunnskapen i takt med andre overordnet innsikt er mulighetene for intelligent oppfinnelser endeløse.

Energi og tid – elektrisitet, magnetisme, tyngdekraft, tid m.m.

Universets prinsipper er energetiske og energiformer av ulike manifestasjoner er dermed overordnet kunnskap. Alle av disse forholdene berører prinsipper i fysikken som også omfatter spinn, rotasjon, vibrasjon og bevegelse generelt. En kommer ikke forbi denne kunnskapen om en vil forstå den verden vi lever i.

Åndsvitenskap - bevissthet

På engelsk sies det at, ”The Universe is Mind”. Utvidet vitenskapelig perspektiver tilsier at denne ideen er faktisk sant. Åndsvitenskap berører også utviklingen av menneskets bevissthet gjennom en rekke utviklingsnivåer der menneskets liv i en fysisk forstand slik vi kjenner i dag er den mest primitiv av disse nivåene. Åndsvitenskap er læren om seg selv og selvets ubegrenset potensiale.

Selvrealisering forutsetter selvbevissthet og innsikt i overordnet kompetanse som er tverrfaglig

I dagens konkurranse basert utdanningssystem er sjansen for at individet kan realisere sitt potensiale lik null. Istedenfor selvrealisering blir livets gjøremål fokusert på regler, påbud, forbud og et uendelig jag etter penger. Dette systemet fremmer forvirring, hyperaktivitet uten fokus, sykdom og et fragmentert sinn. En bruker sitt uendelig potensiale for å tråkke på en tredemølle frem for å være et produktivt og skapende individ for selv og samfunnet.

Når et tilstrekkelig antall individer blir klar over forskjellen mellom livet innenfor og utenfor konkurransens hemmende rammer – vil det bli naturlig for individet å få tilgang til en utdanning som virkelig monner – og i takt med individets egne interesser og lidenskap.

Sett i perspektiv av disse ideene, er det kanskje på sin plass å stille spørsmål om det du har betalt så mange penger for å lære på skolen til noe nytte. Læring av fragmentert kunnskap er slitsomt og anstrengende i alle sine former. Læring av sann innsikt er langt mer lettvint fordi denne formen for innsikt skaper resonans med sinnets medfødte evner til å skille universell visdom fra fragmenterte løgn og halvsannheter. Om du synes det har vært slitsomt å gå på skolen, så vet du hvorfor.

Har du lyst til å vite mer, kunne mer og realisere deg selv så må du ta et bevisst og emosjonelt valg om å tre ut av konkurransens selvutslettende handlingsmønstre. Du må gå av tredemøllen og gjør ditt entre inn i en real verden der allting henger på sammen og gir mening.

Lykke til med fremtiden og husk at jo mer du vet og kan, desto lettere er det å lære mer. Si adjø til spesialisering alene da du ender opp med følgende:
Du vet mer og mer om mindre og mindre, for til slutt å vite alt om ingenting!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar