18.04.2012
Mike
Cechanowicz
I
rettssaken mot Anders B. Breivik har psykiatriske sakkyndige gjort seg opptatt
med spørsmålet om den tiltalte er/var psykotisk, om han har varig svekkede
sjelsevner, om han er “psykopat”-om han mangler evne til empati. Overskriftene
i norsk massemedia gjentar om og om igjen begrepet ”vrangforestillinger” i
forbindelse med hans psykisk helse.
Det er
åpenbart at de psykiatriske sakkyndige setter manglende evne til empati i
forbindelse med hans psykisk helse – noe jeg ikke bestrider men noterer meg med
interesse. Saken er nemlig den at dersom fravær av empati, sosial bevissthet,
er en psykisk lidelse slik som det impliseres gjennom denne rettssaken – så har
mange en nordmann/kvinne alvorlig problemer.
I dette
notatet vil jeg sette fokus på empati og vise hvordan samfunnets ledende
krefter forvalter denne og påvirker det store flertallet til atferd som faller
direkte inn under begrepet ”vrangforestillinger” og psykisk sykdom.
De aller
fleste mennesker er i stand til å vise empati. Jeg definerer begrepet på
følgende måte:
Evnen til å sette seg inn i situasjonen til et
annet menneske, til å forestille seg følelsene som et annet menneske opplever
som følge av situasjonen som et annet menneske opplever i fortid eller nåtid.
Empati er
en nødvendig forutsetning for å kunne utøve omsorg for et annet levende vesen –
om det er en plante, et dyr eller menneske.
Empati er
en egenskap som de aller fleste mennesker evner å demonstrere i praksis.
Dessverre er empati en egenskap som storsamfunnets konkurranse paradigme
oppfordrer til å slå av og på alt ettersom hvilken situasjon en befinner seg i.
Det er nemlig problemets kjerne – at det oppfordres til fravær av empati i
store deler av livets hverdag – for mennesker i alle aldre og i så å si alle
sosiale situasjoner, særlig i forbindelse med utøvelsen av det vi kaller
”arbeid” – slik vi tjener penger.
Fordi
penger er direkte knyttet til konkurranse i samfunnet oppfordres mennesket til
fravær av empati i arbeidslivet mens det kreves empati i privatlivet for å
lykkes med privatlivet – familie, venner og det sosiale nettverket vi måtte
være en del av. Det tvinger menneskets evne til empati til noen ganger å våre
”avslått” og noen ganger ”påslått”.
Fordi
empati er en emosjonell opplevelse, og fordi storsamfunnets storsatsing på å
leve et ”rasjonelt” liv synes å være påkrevd – ser jeg et grunnlag for
”fragmentering” av de emosjonelle opplevelsene vi alle bærer i oss i livets
mangfoldig gjøremål. Er ikke det en vrangforestilling? Dersom det er en vrangforestilling
å ikke vise empati i livet så stiller jeg deg noen spørsmål som jeg håper du
dveler over og tar stilling til.
Jeg
retter oppmerksomhet til ledelse i næringslivet og politikkens mangfoldig
manifestasjoner – så spør jeg deg om det er årsaken til emosjonelle dilemmaer
som du opplever i din hverdag. Det er nemlig en fragmentering av hele din
personlighet å dele livet opp i ”privatlivet” og ”arbeidslivet”. Du har bare
ett liv.
Hvor mye
empati utøves av våre folkevalgte representanter i regjeringen, stortinget og
kommunal ledelse?
·
Vi
lever i et samfunn som setter kommersiell lovgivning (international law) over
sivil lovgivning (common law) – mens sivil lov er overordnet kommersiell lov i
en rettslig juridisk forstand. Sivil lovgivning bygger på prinsippet – ingen
skade, ingen lovbrudd. Som borger i Norge bøtelegges du for et uttal av
lovbrudd som ikke har ført til real skade på noen eller noe. Ditt hus og
eiendom blir tvangssolgt av staten/kommunen dersom du ikke betaler skatter og
avgifter som disse pålegger deg.
·
Grunnloven
tilsier at det skal tas hensyn til grunnleggende menneskerettigheter – mens
disse brytes fortløpende ved utøvelsen av makt og kontroll fra staten og
kommunen du lever i. Jeg nevner bl.a. det Norske Barnevernet – som har et omfang
av makt som er større enn Norsk Politi. Jeg legger også til statens utøvelse av
myndighet gjennom NAV.
·
Inkasso
selskaper og deres ansatte fraskriver seg empati som en nødvendig forutsetning
for å bedrive deres virksomhet – i likhet med Statensinnkrevingssentral.
·
Den
Norske Stat aktiv undertrykker en hver energioppfinnelse som frigjør individet
fra inntektskartellene som krever at du bruker forurensende og målbar
energisystemer mens de samtidig bedriver monopol virksomhet under tvang.
·
Staten
legger på miljøskatter og avgifter på forurensende energiformer som de selv er
en direkte pådriver av.
·
Det
oppmuntres til konkurranseånden i barnehage, skole, underholdning og
næringslivet samtidig mens evnen til å vise empati omtales som en viktig del av
emosjonell intelligens. Kan du noen gang konkurrere og beholde dine evner til å
vise empati?
·
En
konkurransebasert næringslivspraksis fremmer produksjon av varer og tjenester
som er forurenset og mangelfull for å drive frem et konsumforløp som utsetter
individet for behovet til stadig å kjøpe nye varer og tjenester fordi disse
svikter eller har gått ut på dato – fordi det er bra for ”økonomien”.
·
Nasjonale
og kapitalistiske stormakter driver med regelrett krigføring i
konkurransekampen for penger og naturressurser og i så måte driver folk fra
sine hjem og gjør dem til ufrivillig flyktninger – som igjen ser seg nødt til å
dra til andre land for å leve under fremmedkulturelle rammebetingelser, lover
og regler.
·
Vi
trenes til å forherlige konkurranse i sport, spill og idrett slik at
konkurranseånden setter seg i bevisstheten som et ønskelig, nødvendig og
fordelaktig måte å leve på.
Trenger
jeg å fortsette?
Er det på
sin plass å stille spørsmål om ”konkurranse” i alle sine former er nettopp den
vrangforestillingen som skaper psykisk sykdom?
Sannferdig
vitenskapelig analyse viser at alle former for konkurranse i mekaniske,
biologiske og sosiale systemer fører til nedsatt evner for optimal
selvrealisering gjennom å skape motstand, friksjon, sykdom, smerte og
funksjonsfeil. Alle levende vesener oppnår god helse og vitalitet fordi et
mangfold av unike, selvstendige cellestrukturer eksisterer for seg selv og for
helheten samtidig. Bør ikke det prinsippet gjelde også for samfunnet i alle
sine manifestasjoner?
Om du
lever ditt liv slik at du må slå av og på dine empatiske evner for å ”klare
deg” i konkurransesamfunnet – lever du ikke som splittet med alvorlig
vrangforestillinger? Om du svarer, ”Ja” til spørsmålet må du vite at det ikke
kvalifiserer til ”sykdom” – men det vil føre til syk atferd som vil til slutt
gjør deg syk og veldig forvirret.
Derfor
ønsker jeg deg god bedring i håp om at det har en smitte effekt som sprer seg
som et virus blant det norske folket. Ta livet av konkurranse for å spare
menneskene og alle andre former for liv. Empati er aldri ment til å være et ”av
og på” fenomen. Selvbevissthet og Sosialbevissthet krever empati hele tiden-
uten unntak.
Du vil
også finne det samme budskapet som ligger i bunnen av en hver ekte åndsbevisst
form for ledelse og lære. Om Norges Grunnlov skal gi mening, minner jeg om at
den er formet på kristendommens primære prinsipper – aksept for unike
forskjeller, menneskerettigheter, og empati.
I et
historisk rettspraksis perspektiv er Sivil Lovgivning overordnet og basert på å
ikke gjøre skade på andres person eller eiendom. Det definerer kriminelle handlinger
klart og tydelig som å utøve skade på andre. Om du samarbeider i konteksten av
konkurranse kan du ikke unngå å utøve skade et eller annet sted i det store
systemet du er medlem av.
Det er på
tide å tegne et strek i sanden og velge side. Hvor vil du stå?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar